هشدار پوتین به غرب درباره «اقدام یک‌جانبه» علیه دمشق/در صورت حمله سیستم‌های دفاعی دیگری به آن می‌فروشیم
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه یک دولتی روسیه درباره حمله نظامی یکجانبه غرب علیه سوریه هشدار داد.

 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه یک دولتی روسیه درباره حمله نظامی یکجانبه غرب علیه سوریه بدون قطعنامه شورای امنیت هشدار داد.

با این حال وی تاکید کرد که اگر ثابت شود که دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خودش استفاده کرده است روسیه هم از حمایت قطعنامه سازمان ملل مبنی بر حملات نظامی تنبیهی مستثنی نمی‌شود.

پوتین افزود: مسکو بعضی از قطعات سیستم دفاع هوایی S-300 را برای تحویل به سوریه آماده کرده است و ارسال محموله‌های بیشتر را فعلا متوقف کرده است.

وی تاکید کرد که اگر غرب بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل به سوریه حمله کند مسکو سیستم‌های دفاعی دیگری نیز به سوریه خواهد فروخت.

براساس این گزارش، این مصاحبه سه شنبه شب در محل اقامت پوتین در خارج از مسکو پایتخت روسیه و قبل از سفر وی به سن پتربورگ برای شرکت در نشست جی 20 انجام شده است.

رئیس جمهوری روسیه افزود: من بسیار متاسفم که باراک اوباما نشست دوجانبه در روسیه که قرار بود یک روز قبل از شروع نشست «جی 20» برگزار شود را لغو کرد. اما پوتین ابراز امیدواری کرد که در نشست سن پترزبورگ بحث‌های جدی درباره مساله سوریه مطرح شود.

وی درباره روابط دوجانبه با آمریکا گفت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انتخاب نشده است که کارهایی که خوشایند روسیه است انجام دهد و من هم توسط مردم روسیه انتخاب نشدم که خوشایند دیگران باشم. ما با هم کار می‌کنیم و درباره مسائل مختلف صحبت می‌کنیم. ما انسان هستیم. گاهی اوقات یکی از ما آزرده خاطر می‌شود. اما می‌خواهم تکرار کنم که منافع مشترک جهانی مبنای خوبی برای پیدا کردن یک راه حل مشترک برای مشکلات ما فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، روابط دوجانبه روسیه و آمریکا اخیرا بر سر مساله سوریه، مساله ادوارد اسنودن و اختلافات دیگر به سردترین شکل خود طی سال‌های اخیر رسیده است.

وی تاکید کرد: خیلی مضحک است می‌گویند بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده است، آن هم در زمانی که موفقیت‌های زیادی در مقابل شورشیان کسب کرده است. از نگاه ما، این مساله کاملا بی معنی است که نیروهای مسلح، نیروهای مسلح منظم که در روزهای اوج خود به سر می‌برد و در بسیاری از مناطق شورشیان را محاصره کرده و به عقب رانده است شروع به استفاده از سلاح شیمیایی ممنوعه‌ای کند که به آنها گفته شده است پاسخش استفاده از نیروی نظامی علیه آنها است.

پوتین اضافه کرد: اگر اطلاعات و آماری وجود دارد که از سلاح شیمیایی استفاده شده است، به ویژه اگر توسط ارتش استفاده شده است، این شواهد باید مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد. این مساله نباید براساس شایعات و اطلاعاتی باشد که طریق استراق سمع، شنود مکالمات و چیزهایی مثل این بدست آمده باشد.

رئیس جمهوری روسیه متذکر شد که حتی در آمریکا هم متخصصانی هستند که معتقدند شواهد ارائه شده توسط دولت متقاعد کننده نیست و این احتمال وجود دارد که مخالفان برای تحریک آمریکا به مداخله نظامی، مبادرت به این کار کرده باشند.

 
 

پوتین شواهد ارائه شده توسط واشنگتن را با اطلاعات غلطی که دولت بوش درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق در ‌سال 2003 برای حمله به این کشور ارائه کرد مقایسه کرد.

وی افزود: همه این شواهد غیرقابل دفاع بودند اما آنها از مداخله نظامی استفاده کردند که بسیاری در آمریکا آن را اشتباه خواندند. آیا ما باید آن را فراموش کنیم؟

وی با اشاره به اینکه اگر ثابت شود که دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خودش استفاده کرده است روسیه هم از حمایت قطعنامه سازمان ملل مبنی بر حملات نظامی تنبیهی مستثنی نمی‌شود، گفت: باراک اوباما قبل از هر اقدامی نیاز به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دارد.

پوتین در پاسخ به این سوال که چه نوع مدارک و شواهدی روسیه را در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی متقاعد می‌کند، گفت: از نظر ما باید تحقیقات عمیق و جامعی درباره آن صورت بگیرد و مدارک و شواهد محکمی در این زمینه باشد.

رئیس جمهوری روسیه درباره اینکه اگر آمریکا به سوریه حمله کند روسیه چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: هنوز خیلی زود است درباره واکنش روسیه صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: ایده‌های ما درباره آنچه که باید انجام شود و آنچه که ما انجام خواهیم داد به شرایط، نوع استفاده از نیروی نظامی و دیگر مسائل بستگی دارد.

پوتین با کارآمد خواندن سیستم دفاعی S-300 گفت که مسکو قراردادی برای تحویل این سیستم به سوریه دارد. ما بعضی از قطعات آن را فراهم کردیم اما انتقال آنها فعلا متوقف شده است.

پوتین اوباما را یک شریک سازنده و صادق برای مذاکره خواند و اتخاذ مواضع شخصی علیه او را به خاطر اینکه گفته بود پوتین شاگرد ته کلاس است را رد کرد.

رئیس جمهور روسیه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را به ناشی‌گری در دستگیری ادوارد اسنودن افشاکننده طرح‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا متهم کرد.

وی برای اولین بار تایید کرد که ادوارد اسنودن در هنگ کنگ و پیش از آنکه به مسکو پرواز کند با مقامات روس در ارتباط بوده است اما فقط 2 ساعت قبل از ورود وی به فرودگاه مسکو از آن با خبر شده است.

پوتین بار دیگر همکاری سرویس‌های امنیتی روسیه با ادوارد اسنودن را رد کرد.

 

کارشناس روس: پوتین قاطعیت مواضع مسکو در قبال سوریه را ثابت کرد

رئیس آکادمی مسائل ژئوپلیتیک روسیه معتقد است اظهارات امروز رئیس‌جمهور پوتین بار دیگر ثابت کرد روسیه مواضع قاطعی در قبال بحران سوریه دارد و حاضر به تغییر مواضع خویش نیست.

 به نقل از خبرگزاری «نووستی»، کارشناس برجسته روس معتقد است که  اظهارات"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتد پرس یکبار دیگر نشان داد که این کشور در موضع گیری خود در قبال بحران سوریه کاملا قاطع بوده و تغییری در مواضعش بوجود نیامده است.

رئیس‌جمهوری روسیه بار دیگر اعلام کرد که حل و فصل مناقشه در سوریه از طریق مداخله نظامی تنها در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ممکن خواهد بود و اینکه اتهامات وارده به دمشق در مورد استفاده از سلاح شیمیایی باید ثابت شود.

سرهنگ "لئونید ایواشف" رئیس آکادمی مسائل ژئوپلیتیک روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری یادآور شد که اظهارات پوتین در مورد استفاده از توان نظامی علیه سوریه در صورت مجوز شورای امنیت، جنبه دیپلماتیک دارد.

وی افزود: در اینجا نوعی روش دیپلماتیک و ظریف بینی خاصی بکار رفته است، چرا که روسیه هرگز به قطعنامه‌ای که اقدام نظامی علیه سوریه را در نظر گرفته باشد، رای مثبت نخواهد داد. بنابراین راه حل نظامی حل مناقشه سوریه از طریق شورای امنیت منتفی خواهد بود.

ایواشف با تاکید بر اینکه روسیه مواضع قاطعی در رابطه با سوریه داشته و کاملا مخالف استفاده از توان نظامی علیه این کشور است، گفت: چرا که مداخله نیروهای حافظ صلح تنها برای مقابله با گروه‌های مسلح غیرقانونی در کشوری بکار گرفته می شوند و من امیدوارم که منظور رئیس‌جمهور همین مسئله باشد.

 

هشدار مسكو به يكجانبه گرايي واشنگتن/كنگره آمريكا حق صدور مجوز حمله به سوريه را ندارد
 
مسكو - ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه اعلام كرد: كنگره آمريكا حق صدور مجوز تهاجم نظامي به سوريه را ندارد و چنين اقدامي تجاوز محسوب خواهد شد.
 
پوتين روز چهارشنبه در اجلاس شوراي حقوق بشر روسيه گفت: كنگره آمريكا به هيچ وجه اجازه صدور مجوز تهاجم نظامي به سوريه را ندارد زيرا اين اقدام در حوزه اختيارات كنگره نيست. 
وي افزود: در حال حاضر همه توجه ها به كنگره آمريكا متمركز شده است كه در آن مساله مجوز حمله نظامي به سوريه مورد بحث قرار مي گيرد. 
رييس جمهوري روسيه اين امر را خلاف عقل سليم و برداشت نادرست از سيستم حقوق و موازين بين المللي خواند. 
وي اضافه كرد: مجلس قانونگذاري هيچ كشوري حق صدور چنين مجوزي را ندارد. آنها چه مجوزي صادر مي كنند مجوز تجاوزگري. زيرا هر اقدام نظامي به جز دفاع از خود كه خارج از چارچوب شوراي امنيت انجام گيرد، تجاوز است.
پوتين گفت: اما سوريه به آمريكا حمله نمي كند و به همين دليل واشنگتن نمي تواند اقدام نظامي عليه اين كشور را دفاع از خود قلمداد كند. 
رييس جمهوري روسيه يادآوري كرد: كنگره و سناي آمريكا در واقع در حال حاضر به مشروعيت بخشيدن به يك تجاوز نظامي مي پردازند و ما همه چشم به تلويزيون دوخته ايم و منتظريم كه ببينيم چنين اجازه اي داده خواهد شد يا خير. 
پوتين افزود: بايد امروز از رويكرد ديگر سخن گفته شود و اقدامات آمريكا در شرايط كنوني را غيرقابل قبول مي دانيم. 
رييس جمهوري روسيه امروز در گفت و گو با كانال اول تلويزيون روسيه هم از مواضع آمريكا در مساله سوريه انتقاد كرد. 
وي با رد ادعاي مقام هاي آمريكايي مبني بر حمايت مسكو از دولت سوريه اعلام كرد: روسيه در مساله سوريه تنها از موازين و قوانين بين المللي دفاع مي كند. 
وي اضافه كرد: در مساله سوريه از معيارها و اصول قوانين بين المللي و نظام جهاني دفاع مي كنيم. 
رييس جمهوري روسيه گفت: ما از بحث هاي مربوط به بكارگيري زور در چارچوب نظم موجود جهاني و مقررات و حقوق بين المللي دفاع مي كنيم و اين را ارزشمند مي دانيم. 
پوتين با انتقاد از رويكرد غرب در مساله سوريه گفت: زماني كه مسايل مربوط به بكارگيري زور خارج از چارچوب سازمان ملل و شوراي امنيت مطرح و حل مي شود، اين نگراني بروز مي كند كه چنين راه حل هاي غيرقانوني ممكن است در باره هر كشوري و به هر بهانه اي اعمال شود. 
وي افزود: در حال حاضر جان كري وزير امور خارجه آمريكا اصرار دارد كه نيروهاي وفادار به بشار اسد رييس جمهوري سوريه سلاح شيميايي بكار گرفته اند اما نبايد از ياد برد كه پيش از اين وزير خارجه دولت بوش نيز جامعه جهاني را متقاعد كرد كه در عراق سلاح شيميايي وجود دارد و حتي محفظه كوچكي حاوي پودر سفيد به همه نشان داد. 
رييس جمهوري روسيه گفت: همه استدلال هاي اين شخص بي اساس از آب درآمد اما با اين حال با استفاده از اين استدلال، واشنگتن عمليات نظامي در عراق اجرا كرد كه بسياري در كشور آمريكا آن را اقدام اشتباه مي دانند. 








September 4th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی